2ª sessió PAMOF

El passat 25 de febrer va tenir lloc la 2ª sessió del programa PAMOF, per moderadors del FERT. A la primera part, la Catherine L’Ecuyer impartir una conferència amb el títol: El Vincle.

El resum de la seva exposició va ser que en educació moltes vegades “La qualitat no és més important que la quantitat”. Aquesta frase resumeix molt bé la “Teoria de la inclinació”, que vam tenir oportunitat d’escoltar de la Catherine.

A través d’aquesta, s’ens explica la importància de donar als nens l’oportunitat d’establir un vincle de confiança atenent les seves necessitats amb promptitud. Per això cal estar presents i disponibles, especialment durant els seus primers 18 mesos de vida.

Aquesta teoria neix gràcies a una sèrie d’investigacions que van posar de manifest la importància del vincle que els nens estableixen amb els pares. Aquest vincle depèn fonamentalment de la sensibilitat i la capacitat de resposta de l’adult. És un vincle de confiança necessari per al correcte desenvolupament de la personalitat del nen i que li permetrà adquirir un model de “funcionament intern” que li serà útil en la seva manera de percebre el món i les seves futures relacions personals.

Els diferents tipus d’afecció que es desenvolupin -insegur, evasiu o segur- provocaran diferents actituds davant l’entorn i a les persones. El nen que desenvolupi un aferrament insegur, mostrarà menys interès per explorar el món que l’envolta, plorarà més amb la mare i es resistirà al contacte físic. Així mateix un nen amb inclinació evasiu desenvoluparà actituds de desinterès respecte a l’entorn i de manipulació i indiferència davant la presència de la mare i estranys. Per contra, el nen amb aferrament segur confiarà en l’entorn, tindrà més interès per explorar, per descobrir coses noves i també confiarà més en les persones desenvolupant una major empatia amb nens i adults.

Així doncs, és important fomentar l’afecció segur, l’autoestima i el vincle de confiança, que facilitaran i prepararan el camí cap a l’autonomia i l’obediència, permetent que els nostres nens siguin més feliços, més competents i més creatius.

A continuació va intervenir la Mònica Larruy, directora de l’Escola Infantil La Farga i membre de la junta directiva del FERT. La Mónica va explicar la relació i importància entre comunicació i vincle afectiu prenent com a referència “L’artesania de la comunicació”, d’Isabel Farré. Comprendre i parlar és un procés que s’ha de donar de forma natural. No obstant això, últimament s’observa en les escoles infantils que molts nens ho viuen com un procés ardu i ple de dificultats.

Per parlar, els nens necessiten que comuniquem les paraules embolicades de tot el nostre llenguatge corporal, afectiu i emocional, i alhora que amb la nostra intel·ligència. Per això, una condició indispensable en la qual es basa la possibilitat de comunicar bé és la presència del vincle afectiu.

Per poder construir, cal una actitud de disponibilitat, obertura i acceptació personal. I el nen ho capta perquè veu que li volem, que li acceptem com és, que confiem en les seves possibilitats i que respectem el seu ritme.

 La coherència entre el que sento, penso, dic i l’actitud de proximitat cap al nen, és necessària quan estem amb ells. D’aquesta manera es crea la complicitat necessària per afavorir la comunicació i el diàleg, en la vida familiar, que és on es donen els moments comunicatius per excel·lència.

Per tant, afavorir una actitud de diàleg significa crear un clima on és natural rebre i donar, on el nen se sent mirat, escoltat, segur i actiu.

A la segona part del Pamof, la directora del programa d’Adolescència va explicar les modificacions que s’han fet al programa ja que ha passat d’11 a 8 sessions. El nou programa té tres casos nous i totes les notes tècniques revisades i adaptades a la nova distribució.

© FERT 2005. Tots els drets reservats. Informació Legal